(1) Dialoge. Lateinisch-deutsche Ausgabe. Übersetzt von Hermann Kiefer unter Mitarbeit von Hanna-Barbara Gerl und Klaus Thieme. Mit einer Einleitung von Ernesto Grassi. München, Wilhelm Fink, 1984. (= Humanistische Bibliothek Reihe II, Band 15.)

(2) Vgl. Monti (1962).

(3) Vgl. de Marinis (1947).

(4) Pontano: Aegidius: Dialoge, S. 552.

(5) Ebd.

(6) Vgl. Santoro (1988), S. 305: ‘Because of this great diversity the academy has been characterized as seemingly rambling, disorganized, and eclectic. In reality it reflects the disposition, so typical for Pontano, to base dialogue on a diversity of experience and to oppose every kind of academicism and dogmatism.’

(7) Pontano: Charon: Dialoge, S. 70: ‘Also significant is the particular attention paid at Naples to Aristotle and the Aristotelians within the framework of general cultural renewal.’

(8) Ebd.

(9) So Santoro (1988), S. 301.

(10) Pontano: Charon: Dialoge, S. 68.

(11) Ebd.

(12) Vgl. Platon: Resp. V, 458 b ff.

(13) Bruni: Humanistisch-philosophische Schriften, S. 45.

(14) Pontano: Charon: Dialoge, S. 70.

(15) Pontano: Charon: Dialoge, S. 126.

(16) Pontano: Asinus: Dialoge, S. 628.

(17) Pontano: Asinus: Dialoge, S. 643.

(18) Für weitere biographische Daten vgl. Tafuri (1827); Tallarigo (1874); Percopo (1926), (1926b), (1936), (1937); Monti (1962); Speyer (1966), (1967); Monti-Sabbia (1968); Kidwell (1991).

(19) Saitta (1961), S. 647.

(20) Rossi (1953), S. 477.

(21) Vgl. Augé-Chiquet (1907), Gimorri (1920), Nespoulous (1973).

(22) Soldati (1986).

(23) Rossi (1953), S. 485.

(24) Für weitere und ausführlichere Informationen zur Bedeutung der Astrologie bei Pontano vgl. ferner Tateo (1960) und Trinkaus (1985).

(25) Tateo (1959).

(26) Tateo (1959), S. 278: ‚Si parla allora del furor del poeta, il motivo che aveva trovato tanta fortuna nella tradizione christiana del Medioevo e che all’alba die nuovi tempi aveva confortato le menti più pensose dell’attività umana a dare all’opera creativa dell’uomo un crisma di santità ...’

(27) Tateo (1959), S. 279.

(28) Vgl. Pontano: Actius: Dialoge, S. 498.

(29) Tateo (1959), S. 285 f.

(30) ‚Pontanos Theorie der Einheit von Dichtung, Rhetorik und Geschichte’. In: Dialoge. Lateinisch-deutsche Ausgabe. Übersetzt von Hermann Kiefer unter Mitarbeit von Hanna-Barbara Gerl und Klaus Thieme. Mit einer Einleitung von Ernesto Grassi. München, Wilhelm Fink, 1984. (= Humanistische Bibliothek Reihe II, Band 15.) S. 7-27. Im Folgenden: Einleitung.

(31) Grassi: Einleitung: Dialoge, S. 20.

(32) Grassi: Einleitung: Dialoge, S. 18.

(33) Vgl. Grassi: Einleitung: Dialoge, S. 19.

(34) Tateo (1959), S. 351.

(35) Grassi: Einleitung: Dialoge, S. 19.

(36) Vgl. Tateo (1959), S. 294.

(37) Tateo (1959), S. 298.

(38) Grassi: Einleitung: Dialoge, S. 19.

(39) Toffanin (1938).

(40) Tateo (1960).

(41) Vgl. dazu Walser (1908); Lupi (1955); Tateo (1959), S. 341 ff.

(42) Vgl. Cicero: De oratore, 2, 216-290.

(43) Zu nennen sind z.B. Bertola (1942), Santoro (1960, 1964, 1967), Prestipino (1964), Tateo (1965, 1972), D’Episcopo (1982), Kahn (1985).

(44) Vgl. Cicero: De officiis II, 19, 65 ff. und Seneca: De beneficiis.

(45) Vgl. Pontano: De conviventia, I: Trattati, S. 281.

(46) Mit Ausnahme einer amerikanischen Dissertation, Mc Mahon (1966).

(47) Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4-6, 1122 a 18 ff.

(48) Fraser Jenkins (1970), S. 162.

(49) Giovanni Dominici: Regola del governo di cura famigliare. Zitiert nach Fraser Jenkins (1970), S. 163.

(50) Ebd.

(51) Vgl. Fraser Jenkins (1970), S. 165: ‚This situation (i.e. to benefit from Cosimo’s willingness to spend money and to answer to his critics) arose with the church and monastery of the Badia at Fiesole that had been given to an order of Augustinian Canons in 1439 and was rebuilt at Cosimo’s expense from 1456.’

(52) Thomas von Aquin: Summa Theologica IIa IIae, q. 134.

(53) Vgl. Fraser Jenkins (1970), S. 165 f.

(54) Vgl. King (1975), S. 547 f.

(55) Sheperd (1998).

(56) Shepherd (1998), S. 55.

(57) Kent (1977).

(58) Strozzi: Vita di Filippo Strozzi, S. 22 f., zit. nach Kent (1977), S. 311.

(59) Vgl. Macchiavelli: Storie fiorentine, S.880.

(60) Kent (1977), S. 315.

(61) Kent (1977), S. 317.

(62) Green (1990).

(63) Vgl. Green (1990), S. 98.

(64) Green (1990), S. 100.

(65) Vgl. Green (1990), S. 105 (Anm. 30).

(66) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 5, 1123 a 6 ff.

(67) Zitiert nach Green (1990), S. 101.

(68) Vgl. Kent (1977), S. 316.

(69) Vgl. Green (1990), S. 105 f.

(70) Vgl. Isager (1993).

(71) Vgl. Pietilä-Castrén (1987).

(72) Cicero: Pro Murena, 36, 76.

(73) Vgl. Miles (1987), Hunt (1996), Engels (1998).

(74) Vgl. Guerzoni (1999), S. 347 f. und den Artikel ‚liberalitas’ im ‚Dizionario Epigrafico di Antichità Romane’, S. 875-885.

(75) Vgl. Kloft (1996), Romano (1994).

(76) Hesberg (1992).

(77) Thomas von Aquin: Summa Theologica, IIa, IIae, 134, 3, 2.

(78) Green, L. (1990): Galvano Fiamma, Azzone Visconti and the revival of the classical theory of magnificence. In: Journal of the Warburg and Courtald Institutes 53. S. 98-113.

(79) Guerzoni (1999), S. 361.

(80) Guerzoni (1999), S. 345.

(81) Bibel: Epistola B. Pauli ad Timotheum I, VI, 7-9.

(82) Bibel: 1. Petr. 5, 5.

(83) Baron (1988c), S. 241.

(84) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4-6, 1122 a 18 ff.

(85) Aristoteles: Eth. Eud. III, 6, 1233 a 31 ff.

(86) Aristoteles: Mag. Mor. I, 26, 1192 a 37 ff.

(87) Pontano: De magnificentia, Prologus: Trattati, S. 85.

(88) Pontano: De magnificentia, Prologus: Trattati, S. 85.

(88a) Pontano: De magnificentia, Prologus: Trattati, S. 85 f.

(89) In Pontanos Bibliothek befindet sich ein Exemplar von ‚De aquaeductibus’ des Julius Frontinus, was zeigt, dass er sich durchaus auch mit der technischen Seite der Bauwerke auseinandersetzt, vgl. Percopo (1926a).

(90) Pontano: De magnificentia, Prologus: Trattati, S. 86.

(91) Pontano: De magnificentia, Prologus: Trattati, S. 86.

(92) Ebd.

(93) Vgl. Thomas von Aquin: ST IIa, IIae, q. 134: ... magnificentia pertinet ad virtutem divinam: secundum illud Psalmi: ‚Magnificentia ejus et virtus ejus in nubibus’.

(94) Aristoteles: Eth. Nic. I, 6, 1097 b 33 ff.

(95) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1102 a 32.

(96) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1102 b 13.

(97) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1102 b 30.

(98) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1102 b 31.

(99) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1102 b 32.

(100) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1103 a 1.

(101) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1103 a 4.

(102) Aristoteles: Eth. Nic. II, 1, 1103 a 14 ff.

(103) Aristoteles: Eth. Nic. II, 4, 1106 a 4 ff.

(104) Aristoteles: Eth. Nic. II, 5, 1106 a 22.

(105) Aristoteles: Eth. Nic. II, 2, 1104 a 1 ff.

(106) Aristoteles: Eth. Nic. II, 2, 1104 a 11.

(107) Aristoteles: Eth. Nic. II, 6, 1107 a 6.

(108) Aristoteles: Eth. Nic. II, 2, 1104 b 3 ff.

(109) Pontano: De magnificentia, Prologus: Trattati, S. 86.

(110) Ebenso bei Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 a 22. Albertus Magnus: Eth. L. IV 1, 9, 29. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 708.

(111) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 1, 1119 b 26.

(112) Pontano: De liberalitate, II: Trattati S. 5: ‚pecuniae ipsius voce accipienda cuncta dicimus, quae numo censeantur’.

(113) Pontano: De liberalitate, V: Trattati S. 7.

(114) Ebd.

(115) Aristoteles: Eth. Nic. I, 3, 1096 a 5.

(116) Aristoteles: Eth. Nic. I, 1, 1094 a 19.

(117) Aristoteles: Pol. I, 8, 1056 b 37.

(118) Vgl. Aristoteles: Pol. I, 10, 1058 a 39 ff.

(119) Pontano: De liberalitate, I: Trattati, S. 4 f. Hervorhebung von mir, MR

(120) Pontano: De magnificentia, V: Trattati, S. 92.

(121) Cicero: De officiis, 1, 8, 25.

(122) Laur. Plut. 79. 19 f. 36r; zitiert nach Goldbrunner 1975, S. 112.

(123) Laur. Plut. 79. 19 f. 36r-v, zitiert nach Goldbrunner 1975, S. 113.

(124) Vespasiano da Bisticci: Vite di uomini illustri, V. S. 410 f.; vgl. Gombrich (1966), S. 37 ff.

(125) Fraser Jenkins (1970), S. 164.

(126) Pontano: De magnificentia, I: Trattati, S. 86 f.

(127) Pontano: De magnificentia, I: Trattati, S. 86.

(128) Ebd.

(129) Ebd.

(130) Pontano: De magnificentia, I: Trattati, S. 87: ‚qui magnificus est, sit idem liberalis, quanvis non statim, qui liberalis est, sit et ipse magnificus’ Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 10. Albertus Magnus: L. IV, 1, 11, 36. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 717.

(131) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 708.

(132) Aegidius Romanus: De regimine principum, 2a, 1, 19.

(133) Pontano: De magnificentia, IV: Trattati, S. 91.

(134) Ebd.

(135) Albertus Magnus: L. IV, 1, 9, 29.

(136) Ebd.

(137) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 708.

(138) Aristoteles: Eth. Nic. I, 13, 1103 a 4.

(139) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 a 24.

(140) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 709.

(141) Cicero: De officiis 1, 28, 98.

(142) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 708: ‚liberalitas potest esse etiam circa moderatas vel immoderatas (expensas).’

(143) Pontano: De magnificentia, IV: Trattati, S. 91 f.

(144) Aegidius Romanus: De Regim. Princ. 2a, 1, 19.

(145) Ebd.

(146) Sueton: De Vita Caesarum 2, 43, 1: ‚Spectaculorum et assiduitate et varietate et magnificentia omnes antecessit.’

(147) Sueton: De Vita Caesurum 2, 43, 2.

(148) Pontano: De magnificentia, II: Trattati, S. 88.

(149) Vgl. Augustinus: Confessionum libri XIII. 6, 8.

(150) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 5, 1123 a 6.

(151) Pontano: De magnificentia, I: Trattati, S. 87.

(152) Pontano: De liberalitate, II: Trattati, S. 5.

(153) Ebd.

(154) Aegidius Romanus: De reg. princ. 2a, 1, 20.

(155) Aegidius Romanus: De reg. princ. 2a, 1, 20.

(156) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 a 20.

(157) Kap. XLVI – De ratione accipiendi. Pontano: De liberalitate, XLVI: Trattati, S. 59 f.

(158) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 1, 1120 a 9 ff.

(159) Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 1, 1122 b 6 ff. Albertus Magnus: L. IV, 1, 10, 35. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 1, 6, 716. Aegidius Romanus: De reg. princ. 2a, 1, 21.

(160) Pontano: De liberalitate: Trattati, S. 59.

(161) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 2, 1120 b 14.

(162) Aristoteles: Eth. Nic. I, 1, 1094 a 6 ff.

(163) Aristoteles: Eth. Nic. I, 5, 1097 a 30 ff.

(164) Aristoteles: Eth. Nic. I, 5, 1097 b 14.

(165) Aristoteles: Eth. Nic. I, 5, 1097 b 20.

(166) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 a 24; vgl. Aristoteles: Const. Athen. LXI, 1.

(167) Pontano: De magnificentia: Trattati, S. 87 f.

(168) Pontano: De magnificentia: Trattati, S. 88.

(169) Pontano: De magnificentia: Trattati, S. 93.

(170) Pontano: De magnificentia: Trattati, S. 94.

(171) Ebd.

(172) Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. II, 6, 1107 a 8 ff.

(173) Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 10, 1125 b 2 ff.

(174) Pontano: De magnificentia, II: Trattati, S. 87: ‚ea, ut arbitror, mediocritas quaedam est in sumptibus’.

(175) Aegidius Romanus: De reg. princ. 2, 1, 20:‚Quod maxime detestabile est, Reges & Principes esse parvificos, & quod decet eos magnificos esse.

(176) Aristoteles: Eth. Nic. II, 9, 1109 b 5.

(177) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 a 29.

(178) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 6, 711.

(179) Aristoteles: Eth. Eud. III, 6, 1233 b 1; Mag. Mor. I, 26, 1192 a 37.

(180) Aristoteles: Eth. Eud. III, 6, 1233 b 1.

(181) Pontano: De magnificentia, V: Trattati, S. 92: ‚quid autem pulchrius ac delectabilius quam magna facere?’

(182) Aegidius Romanus: De reg. princ. 2a, 1, 20. Vgl. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 733.

(183) Ebd.; vgl. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 733.

(184) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122b 6.

(185) Aegidius Romanus: De reg. princ. 2a, 1, 20. Vgl. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 733.

(186) Ebd.; vgl. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 733.

(187) Ebd.; vgl. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 733.

(188) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 734; vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 6, 1123 a 31 ff.

(189) Vgl. Pontano: De liberalitate VIII – Complura esse avarorum genere: Dort wird über eine Art von Geiz gesprochen, dem jedes Mittel recht ist, um Geld zu verdienen; vgl. ebenfalls Aristoteles: Eth. Nic. IV, 3, 1121 b 31 ff.

(190) Vgl. Pontano: De liberalitate X – De liberalitate viroque liberali: Wer zuviel ausgibt, versucht sich Geld auf unehrenhaftem oder verbrecherischem Weg zu erwerben; vgl. ebenfalls Aristoteles: Eth. Nic. IV, 3, 1121 a 30 ff.

(191) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 88.

(192) Augustinus: De doctrina christiana IV, 6, 9.

(193) Augustinus: De civ. Dei IX, 20.

(194) Grassi: Einleitung: Dialoge, S. 9.

(195) Pontano: De liberalitate, VII: Trattati S. 11: ‚parcum igitur hunc, an potius humanarum necessitatum ac naturae ipsius victorem nominabus?’

(196) Aristoteles: Eth. Nic. II, 8, 1108 b 30 ff.

(197) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 3, 1121 a 27 ff. und 1121 b 10 ff.; ferner De liberalitate IX – ‚Avarusne an prodigus magis recedat a medio’ (Pontano: De liberalitate, IX: Trattati S. 16.)

(198) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 6, 1123 a 19 ff.

(199) Vgl. dazu Aegidius Romanus: De regimine principum, 2a, 1, 19: ‘Quod maxime detestabile est, Reges & Principes esse parvificos, & quod decet eos magnificos esse.’

(200) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 88.

(201) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 5, 1122 b 26 ff.

(202) Ebd.

(203) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 88 f.

(204) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 89.

(205) Ebd.

(206) Ebd.

(207) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 90: ‚Quo quid vanius dici possit, vix intelligo’

(208) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 90.

(209) Vgl. Sueton: De vita Caesaris, II, 43, 1.

(210) Ebd.

(211) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 90.

(212) Pontano: De magnificentia, III: Trattati, S. 91.

(213) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 a 34.

(214) Albertus Magnus: L. IV, 1, 10, 32.

(215) Albertus Magnus: L. IV, 1, 10, 32.

(216) Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 96.

(217) Vgl. den Anfang des betreffenden Kapitels IX: ‚Cum igitur magnificentia in sumptibus magnis illis quidem faciendis versetur necesse est hanc ipsam magnitudinem cum primis sumptuosam esse, etiam cum dignitate, sine qua nec admirationi esse, nec commendari recte potest.’ (Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 95.)

(218) Neben der ‚perennitas’ gelten weiterhin als Kriterien der ‚ornatus’, die ‚amplitudo’ und die ‚materiae praestantia’. Vgl. Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 95.

(219) Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 96.

(220) Ebd.: ‘studiosum ac scientem esse oportet’.

(221) Deswegen wird auch Robertus von Salernus kritisiert: ‚Robertus, princeps Salernitanus, non mediocriter accusatur, quod in aedibus Neapolitanis multa e lapide ignobili, quae marmor requirerent, fieri passus sit …’ (Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 95.)

(222) Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 8 f.

(223) Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 13 f.

(224) Pontano: De magnificentia, V: Trattati, S. 92.

(225) Pontano: De magnificentia, X: Trattati, S. 98.

(226) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 8.

(227) Pontano: De magnificentia, X: Trattati, S. 97.

(228) Ebd.

(229) Pontano: De magnificentia, X: Trattati, S. 98.

(230) Pontano: De magnificentia, VI: Trattati, S. 92.

(231) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 15.

(232) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 6.

(233) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1122 b 8.

(234) Cicero: De oratore III, 14, 52.

(235) In Kapitel XII und XIII.

(236) In Kapitel XIV-XX.

(237) Cicero: De officiis I, 35, 126.

(238) Ebd.

(239) Cicero: De officiis I, 36, 130.

(240) Cicero: De oratore III, 56, 213.

(241) Cicero: De oratore III, 59, 222.

(242) Vgl. Cicero: De oratore III, 55, 211.

(243) Cicero: De oratore III, 55, 212: ‚... omnique in re posse, quod deceat, facere artis et naturae est, scire, quid quandoque deceat, prudentiae.’

(244) Vgl. hierzu Pontano: De magnificentia, VII (In faciendis etiam sumptibus honestatem sequendam esse): Trattati, S. 93 f.

(245) Pontano: De magnificentia, VIII: Trattati, S. 94.

(246) Ebd.

(247) Pontano: De magnificentia, VIII: Trattati, S. 95: ‘Amplitudo tamen ipsa et excursus spatiosus firmaque concameratio possunt auctorem de magnificentia commendare, et quanquam cloacae quidem ipsae carent ornatu, non mediocri tamen ornamento sunt urbibus.’

(248) Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 95.

(249) Pontano: De magnificentia, IX: Trattati, S. 95.

(250) Ebd.: ‘In materia quoque multum est collocatum; quae ubi vilior ac minus spectata fuerit, detrahit auctori qua in parte minime decet, siquidem in avaritiae suspitionem eum adducit.’

(251) Ebd.: ‚Et in ornatu quidem, cum hic maxime opus commendit, modum excessise etiam laudabile est, cum videamus naturam ipsam ornatui ac pulchritudini mirum in modum studuisse …’

(252) Ebd.: ‚... nec auctorem operis minus quam architectum accuset …’

(253) Pontano: De magnificentia, XI: Trattati, S. 101: ‚Nec in urbe solum Roma, sed in diversis Italiae locis amphiteatra extant, quanvis maiori e parte diruta, quibus aedificandis nullos aetatis nostrae reges satis esse dicas: ruinae Baiari ac Puteolani litoris deterrere ab aedificando locupletissimos quosque possunt.’

(254) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 723.

(255) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 724.

(256) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 722.

(257) Pontano: De magnifientia, X: Trattati, S. 97. Das Beispiel ist genommen aus Martial, Epigramme VIII, 3.

(258) Alberti: De re aedificatoria II, 2, 19-23. Die Stelle bezieht sich auf Plinius, Naturalis Historia XXXVI, 82.

(259) Alberti: De re aedificatoria II, 2.

(260) Aristoteles: Eth. Nic. IV,

(261) Vgl. Pontano: De magnificentia, XII (‚Enumeratio quorundam magnificorum’): Trattati, S. 104 ff. Der Hinweis auf Karl den Großen als Erbauer einer Brücke über den Rhein findet sich in Kap. XI: Trattati, S. 101.

(262) Pontano: De magnificentia, XII: Trattati, S. 105: ‘Nero Caesar etiam nimius in toto hoc genere fuit.’

(263) Pontano: De magnificentia, XI: Trattati S. 101: ‘Aetate nostra Cosmus Florentinus imitatus est priscam magnificentiam tum in condendis templis ac villis, tum in bybliothecis faciendis …’

(264) Pontano: De magnificentia, XIII: Trattati, S. 106.

(265) Als Vorbild werden die Griechen für die religiösen Bauten wie Delphi, die Römer für öffentliche Feste genannt. Vgl. Pontano: De magnificentia, XIII: Trattati, S. 107.

(266) Pontano: De magnificentia, XIII: Trattati, S. 106.

(267) Cicero: De officiis, 1, 28, 98 f.

(268) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 5, 1122 b 19.

(269) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 719.

(270) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 5, 1122 b 21.

(271) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 719.

(272) Cicero: De officiis 1, 27, 96.

(273) Cicero: De finibus III, 19, 63.

(274) Ebd.

(275) Alberti: De re aedificatoria VI, 2 (S. 445).

(276) Vgl. Alberti: De re aedificatoria VIII, 1 (S. 665).

(277) So teilt er die öffentlichen Spiele (‚ludi publici’) in religiöse (‚pietatis gratia’) und ‚bürgerliche’ (‚civiam gratia’) ein. Vgl. Pontano: De magnificentia, XIV: S. 107 f.

(278) Vgl. die Ausführungen zum Vorwort hier in Kapitel 3.1.

(279) Pontano: De magnificentia, XV: Trattati, S. 109.

(280) Pontano: De magnificentia, XV: Trattati, S. 110.

(281) Pontano: De magnificentia, XV: Trattati, S. 109: ‚Sed in toto hoc genere illud mihi quam optime institutum videtur, quod eloquentes viri adhiberentur, qui mortuorum laudes benefactaque maiorum oratione sua prosequerentur: dignum sane testimonium virtutis et ad benemerendum de hominum genere non parvum incitamentum.’

(282) So spricht z.B. de Nichilo in Bezug auf Grabreden von der adeligen Elite Italiens, ‚che usava il linguaggio della magnificenza e dello splendore come mezzo di affemazione e celebrazione del proprio potere.’ de Nichilo (2000), S. 133.

(283) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 726.

(284) Ebd.

(285) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 727.

(286) Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 728.

(287) Ebd.: ‚... ad magnificentiam pertinet praeparare domum convenienter propriis divitiis. Quia habere decentem domum pertinert ad hominis ornatum.’ Vgl. Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1123 a 6.

(288) Pontano: De magnificentia, XVI: Trattati, S. 112 f.

(289) Pontano: De magnificentia, XVIII: Trattati, S. 116: ‚Fuit in hac parte magnificus rex Alfonsus, quippe qui eos, qui ad se divertissent (=devertissent), non solum accipiebat liberaliter ac splendide, verum donis magnificentissime prosequebatur pro cuiusque dignitate, nullum adeo honestandi ac munerandi genus omittens in illis exornandis.’

(290) Pontano: De magnificentia, XIX: Trattati, S. 117: ‚Dicitur de nimia voluptate exiliisse Alfonsus cum Anconitanus Cyriacus succino eum donavit, quo pansis alis musca includebatur: parva immo pusilla sane res, at raritas apud principem, qui non tam precium quam ipsam raritatem metiebatur, maximam fecit.’

(291) Ebd.

(292) Ebd.

(293) Pontano: De magnificentia, XVII: Trattati, S. 114.

(294) Vgl. Strong (1981), S. 81, Abbildung dort auf S. 82.

(295) Aristoteles: Eth. Nic. IV, 4, 1123 a 6.

(296) Albertus Magnus: L. IV Eth., 1, 12, 42. Thomas von Aquin: In decem L. Eth. IV, 7, 728.

(297) Cicero: De officiis I, 39, 138.

(298) Cicero: De officiis I, 39, 139: ‚Ornanda enim est dignitas domo, non ex domo tota quaerenda ...’

(299) Cicero: De officiis I, 39, 140: ‚Studiose enim plerique praesertim in hanc partem facta principum imitantur, ut L. Luculli, summi viri, virtutem quis? at quam multi villarum magnificentiam imitati!’

(300) Cicero: De Officiis I, 39, 138.

(301) De magnificentia, XI: Trattati, S. 103 in Bezug auf Sueton: De vita Caesarum II, 72.

(302) Vitruvius: De architectura VI, 5, 1: ‚Namque ex his quae propria sunt, in ea non est potestas omnibus introeundi nisi invitatis, quemadmodum sunt cubicula, triclinia, balneae ceteraque, quae easdem habent usus rationes.’

(303) Ebd.:‚Communia autem sunt, quibus etiam invocati suo iure de populo possunt venire ...’

(304) Vitruvius: De architectura VI, 5, 2.

(305) Vitruvius: De architectura VI, 5, 1.

(306) Vgl. hierzu Hansmann (1983), S. 18-39.

(307) Alberti: De re aedificatoria XIII, 1.‚Nam sacra quidem opera, praesertim publica, ut reddas ornatissima, omni arte atque industria est elaborandum: superis ea enim parantur, profana vero nonnisi hominibus; ergo dignioribus minus digna cedant condecet; suis tamen ornamentorum partibus honestabuntur.’

(308) Alberti: De re aedificatoria XI, 1 (S. 785).

(309) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 779): ‘Apud maiores nostros video prudentissimis et modestissimis quibusque viri vehementer placuisse cum in caeteris rebus et publicis et privatis tum hac una in re aedificatoria frugalitatem atque parsimoniam, omnemque luxuriem in civibus tollendam cohercendamque putasse ...’

(310) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 781). ‘Postea vero aucto imperio tantum in plerisque omnibus crevit luxuries.’

(311) Ebd.

(312) Ebd.

(313) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 783). ‘Sed sic statuo: verum certumque aedificiorum ornamentum qui recte volet advertere, intelliget profecto non opum impendio sed vel maxime ingenii ope comparari atque consistere.’

(314) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 785). ‘… in privatis ornamentis severissime continebit sese …’

(315) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 783).

(316) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 787). ‘Cumque tricliniorum et itionum et conceptaculorum alia popularia sint, alia obclusoria et prorsus intima, in illis serviet splendori forensi cum publica urbis … pompa nequicquam odiosa, in his autem reconditioribus paulo sublascivire ad arbitrium licebit.’

(317) Pontano: De magnificentia, XI: Trattati, S. 102.

(318) Ebd.:‚Ad haec qui divitiis affluat, qui sit e princibus civitatis, huic sordida et angusta domus dehonestamento est; videtur enim indicium esse tam avari, tum abiecti animi.’

(319) Alberti: De re aedificatoria IX, 1 (S. 779).

(320) Pontano: De magnificentia, XI: Trattati, S. 103. Es wird Bezug genommen auf die eben besprochene Stelle in Cicero: De officiis I, 39, 138.

(321) Pontano: De magnificentia, XI: Trattati, S. 103.‚Ad Cosmi auctoritatem addidere plurimum tum villae diversis in locis ab ipso aedificatae singulari cum magnificentia, tum domus, in qua condenda pervetustum atque obliteratum iam structurae morem modumque revocavit, qui mihi id videtur egisse, ut discerent posteri qua via aedificarent.’

(322) Ebd.: ‘Perusiae, Senis et in aliis quibusdam Italiae urbibus quae hodium etiam manent, editissimae turres prae se ferre videntur laudi fuisse datum egregiis civibus quadratam turris erexisse; qua in re videntur mihi de altitudine potissimum inter se contendisse.’

(323) Pontano: De splendore, I: Trattati, S. 125 f.

(324) Pontano: De splendore, V: Trattati, S. 130.

(325) Pontano: De splendore, II: Trattati, S. 127.

(326) Vgl. hierzu

(327) Vgl. hierzu Muzzarelli (1986), bes. 372 ff.

(328) Pontano: De splendore, VIII: Trattati, S. 136.

(329) Ebd. Vgl. ferner die genauere Beschreibung solcher Pflanzen bei Alberti: De re aedificatoria IX, 4 (S. 807).

(330) Pontano: De splendore, VIII: Trattati, S. 137.

(331) Die Wortneuschöpfung ‚conviventia’ leitet sich von ‚convivium’ ab, der lateinischen Übersetzung des griechischen ‚symposion’. Die Laster dieser Tugend bestehen zum einen in der völligen Abwesenheit bei solchen Festmählern (Perikles wird als Beispiel genannt), zum anderen in der alleinigen Aufmerksamkeit für das Essen, die den eigentlichen Zweck des Treffens, die Kommunikation, vollkommen vergisst. Ersteres Verhalten nennt Pontano ‚inconviventia’, letzteres ‚commessabilitas’. (Vgl. De conviventia: Trattati, S. 143. ‘comessabilitas’ wird abgeleitet von comessor ‘Fresser’, wie Tateo feststellt.)

(332) Pontano: De conviventia II: Trattati, S. 146.

(333) Für Einzelheiten vgl. Pontano: De conviventia, IV: Trattati S. 150 f.