Courses taught by Heinrich C. Kuhn

(portrait of the author as an intellectual person)

Author: Heinrich C. Kuhn
Document created: 1998-12-14
Last update: 2003-06-08


Please note: this page contains links to descriptions of present, future and past courses. These descriptions are in German (as they are and were principally intended for our students).


courses taught this term

(Summer 2003)


courses taught next term

(Winter 2003/2004)


Planing for Summer 2004:

I'm meditating about offerring the following courses in summer 2003:


past courses

  1. Courses on renaissance practical philosophy thought:
    1. WiSe 2000/01: "Œconomica: Die Wiedergeburt des Dritten Zweigs der Praktischen Philosophie: Texte der Renaissance und ihre antiken Voraussetzungen" (Œconomica: The renaissance of the third branch of practical philosophy: Renaissance texts and their ancient bases)
    2. SoSe 1999: Machiavelli: Breite und Focus seines politischen Denkens (Machiavelli: Extension and focus of his political thought)
    3. SoSe 1998: Die Wiedergeburt des Nirgendwo und der Weg dorthin. Politische Utopien der Renaissance und ihre Vorgeschichte (NoWhere reborn. Political Utopias of the Renaissance and what happened before)
    4. SoSe 1997: Der Weg zu Machiavelli (The way to Machiavelli)
  2. Courses on renaissance theoretical philosophy:
    1. WiSe 2002/2003: Proseminar/Hauptseminar: Magie in der Renaissance: Macht und Verbrechen (continuation of the course on renaissance magic and persecution of those suspected of practising from Summer 2002)
    2. SoSe 2002: Proseminar: "Superstitiones, Artes, Scientiæ: Dämonen, Magie, Hexerei, und Schulweisheit in der Renaissance" (about views of and reactions to demonology, magic and witchcraft in renaissance philosophy and other fields of renaissance intellectual history).
    3. WiSe 2001/02: "Denken in der Volkssprache: Gegenstandsabhängigkeit und Auswirkungen philosophischer Sprachwahl in der Renaissance" (Vernacular thought: choosing a language for philosophy in the renaissance: subjects and results)
    4. SoSe 2001: "Die Renaissance der Renaissance: Verwandlungen der Geistesgeschichte der frühen Neuzeit im 19. und 20. Jahrhundert" (The Renaissance of the Renaissance: Transformations of Early Modern Intellectual History in the 19th and 20th centuries)
    5. SoSe 2000: Neue Wissenschaften und alte Bücher: Texte der Renaissance zu Ziel, Form, Inhalt von Wissenschaft und gelehrtem Unterricht (New sciences and ancient books: Renaissance texts about aims, forms and contents of scholarly research and teaching)
    6. WiSe 1999/2000: Wer herrscht? Medizin über Philosophie? Körper über Seele? Antike Kunst über rinascimetales Denken? - Cremoninis Antwort auf Galen (Who is master? Medcine of philosophy? Body of soul? Ancient art of renaissance thought? - Cremonini's answer to Galenus).
    7. WiSe 1998: Ficino und andere über die wichtigen Dinge des Lebens: außersystematische Philosophie in Antike und Renaissance (Ficino and others on things of real importance: ancient and renaissance extrasystematic philosophy)
    8. WiSe 1997: Warum Aristoteles lesen? Augustinus Niphus über Philosophie, Didaktik und Wahrheit (Why read Aristotle? Agostino Nifo on phliosophy, didactics and truth)
  3. Courses on library and information science (with a special focus on theories, methods and resources of relevance to those interested in renaissance intellectual history)
    1. SoSe2002: Übung: "Ausgezählte Philosophie: Bibliometrisch-scientometrische Übungen zur Entwicklung universitären Philosophierens in der Renaissance" (bibliometric-scientiometric investigations into developments of renaissance universitarian philosophy)
    2. SoSe 2002: Übung: Einführung in HTML (Introduction to HTML)
    3. WiSe 2001/02: Course in library and information science ("Einführung in das wissenschaftliche Informationswesen, insbesondere anhand von Gegenständen aus der Geistesgeschichte der Renaissance"):
      1. Theory (theoretischer Teil)
      2. Exercises (Praktikum)
      3. Colloquium (Colloquium)
      4. Resource pages ("Kursunterlagen")
    4. SoSe 2001: Course in library and information science ("Einführung in das wissenschaftliche Informationswesen, insbesondere anhand von Gegenständen aus der Geistesgeschichte der Renaissance"):
      1. Theory (theoretischer Teil)
      2. Exercises (Praktikum)
      3. Colloquium (Colloquium)
      4. Resource pages ("Kursunterlagen")
    5. WiSe 2000/01: Course in library and information science with special focus on renaissance intellectual history topics: ("Einführung in das wissenschaftliche Informationswesen, insbesondere anhand von Gegenständen aus der Geistesgeschichte der Renaissance"):
      1. Theory (theoretischer Teil)
      2. Exercises (Praktikum)
      3. Colloquium (Colloquium)
      4. Resource pages ("Kursunterlagen")
    6. SoSe 2000: Fortgeschrittenen-Kurs/Übung: Übung zur Anwendung informationswisssenschaftlicher Methoden, insbesondere auf die Geistesgeschichte der Renaissance (Exercises in the application of information science methods to renaissance intellectual history; couse for "adcanced" participants)
    7. WiSe 1999/2000: Course in library and information science ("Einführung in das wissenschaftliche Informationswesen, insbesondere anhand von Gegenständen aus der Geistesgeschichte der Renaissance"):
    8. SoSe 1999: Introduction into Library and Information Science, with special focus on matrieal from and concerning and issues in Renaissance intellectual history (" Einführung in das Wissenschaftliche Informationswesen, insbesondere am Beispiel der Geistesgeschichte der Renaissance "):
    9. WiSe 1998: Einführung in das Wissenschaftliche Informationswesen, insbesondere am Beispiel der Geistesgeschichte der Renaissance:
  4. Miscellaneous:
    1. WiSe 2002/2003: Übung: Latein LESEN lernen: Frühneuzeitliches Latein für Philosophie-Interessierte (a course on early modern Latin, that should render its participants able to read books written in Latin)
    2. WiSe 2002/2003: 6 Tutorien: Tutorium zum Kurs "Latein LESEN lernen: Frühneuzeitliches Latein für Philosophie-Interessierte" (Tutorials for those participating in my course on early modern Latin)